Friday 13 September 2013

Muhasabah di lautan kehidupan..~

          Lautan kehidupan ini sememangnya luas. Allah rencanakan segala-galanya dengan begitu indah sekali. Pasir pantai setia menanti hempasan ombak tanpa keluhan. Lautan kehidupan yang terbentang luas di bawah langit biru pastinya mempunyai pelbagai gelora rasa di dalamnya. Sungguh, Allah yang mengawal segalanya. Allah maha Besar.!

          Kadang-kadang Allah biarkan lautan kehidupan kita bergelora dengan tenang. tanpa sebarang pusaran air yang berbahaya, tanpa gelora yang kuat. Berapa ramai antara kita yang ingat lima perkara sebelum datang lima perkara ketika lautan kehidupan bergelora dengan tenang dan damai? kita sering tidak menyedari tanda-tanda awal yang allah tunjukkan kepada kita sebelum tibanya gelora yang amat hebat. Ada kalanya allah turunkan hujan pada lautan kehidupan kita supaya kita sempat menyediakan benteng yang kukuh untuk menghadapi gelora yang hebat itu. Ataupun sempat untuk kita binakan tembok untuk menahan bah yang mungkin boleh meragut rasa dalam hidup kita. "Allah tidak kejam untuk tiba-tiba melepaskan ombak besar dalam kehidupan kita." Bukankah allah itu maha penyayang lagi maha pengasih.?

            Allah menghadirkan ombak dalam kehidupan kita atas pelbagai sebab. Kadang-kadang sebagai petunjuk dan iktibar kepada orang lain. Kadang-kadang sebagai hukuman kecil atas keterlanjuran kita ataupun sebagai petanda supaya tidak terus leka. Ada orang ombak gembira dalam kehidupannya lebih. Maka, bahagia selalulah orang itu. Ada orang pula ombak sedih dalam kehidupannya lebih maka berduka selalulah orang itu. Ada juga orang ombak kehidupannya seimbang maka seimbanglah naluri rasa orang itu. Akan tetapi bersyukur la dengan setiap dugaan dan cabaran yang diberikan kerana disebalik sesuatu yang terjadi itu pasti ada kemanisannya.

JIKA ANDA SEORANG.....

sebagai seorang anak..- ibu bapa anugerah yang paling indah dalam kehidupan seseorang anak. Samada mereka sentiasa disisi kita atau berjauhan ataupun sudah kembali pada yang maha esa, haruman kasih sayang mereka tiada bandingan. Segala keluh kesah mereka menghadapi gelora kehidupan dalam membesarkan kita tidak pernah kedengaran walau sedikit. Hadiahkan ombak rasa yang bahagia dan indah buat mereka. Walau jasa mereka tidak terbalas sekurang-kurangnya biarlah kehadiran kita disisi mereka melahirkan rasa yang enak-enak bukan rasa yang kelat-kelat buat mereka.

sebagai seorang teman.- Sedar atau tidak masa kita banyak dihabiskan bersama teman-teman. Maka, sudah tentu sedikit sebanyak pengaruh teman-teman amat beerti dalam lautan kehidupan kita. Kita sendiri turut menyumbang dalam alunan ombak kehidupan teman-teman kita. Justeru, bermuhasabahlah selalu. Adakah kita cukup baik untuk teman-teman kita.? adakah kita ini mengajak teman-teman kita ke arah kebaikan atau sebaliknya.? Jika kita ingin mengenali seseorang lihatlah dengan siapa orang itu berteman. Oleh itu jadilah teman yang baik. Jadilah teman yang menghadiahkan rasa yang manis-manis dalam lautan kehidupan orang lain.

kepada diri sendiri.- jadilah orang yang kental dalam mengharungi ombak lautan kehidupan. Apa-apa jua jenis gelora rasa yang menghempas di pantai kehidupan ataupun ombak rasa yang berpusar di tengah-tengah lautan kehidupan, jadilah insan yang meletakkan pergantungan kepada allah yang satu. Ujian gelora allah itu bersebab, ujian ombak allah itu berhikmah. Biar dalam melepasi badai di lautan kehidupan, kita terkadang makan hati, berulamkan jantung dan berkuahkan air mata, mohonlah agar allah permudahkan segalanya kerana Dialah pemegang mutlak hidup kita.!

# Hidup kita bukan sekadar menerima segala rasa daripada orang lain. Tetapi juga memberi segala rasa kepada orang lain untuk mendapatkan rasa dalam hidup. Bukankah "what we give, we get back.? Tepuk dada cuba rasa.!

No comments:

Post a Comment

(tulisan gerak2)

snow



~Aktiviti Berjalan~



Selamat Datang ke Blog AQSA UniSZA. Kami ingin mengucapkan selamat menghadapai peperiksaan akhir semester, bittaufiq wannajah! شكرًا . :)