Friday 4 May 2012

Kata - kata Hikmat Salahudin Al-Ayubi




  1.  Saya meminta KEKUATAN dan Allah memberi saya KESULITAN untuk membuatkan saya KUAT.
  2.  Saya bertanya tentang KEBIJAKSANAAN dan Allah memberikan saya MASALAH untuk     DISELESAIKAN.
  3.  Saya meminta untuk KEMAKMURAN dan Allah memberikan saya FAKULTI dan TENAGA untuk BEKERJA
  4.  Saya meminta KEBERANIAN dan Allah memberikan saya BAHAYA untuk DIATASI.
  5.  Saya meminta CINTA dan Allah memberikan saya orang-orang yang BERMASALAH untuk DIBANTU.
  6.  Saya meminta NIKMAT dan Allah memberikan saya PELUANG.
  7.  Saya TIDAK MEMINTA apa-apa untuk DIRI SAYA tetapi saya menerima semua yang saya PERLUKAN.

                                                                          ................


Subhanallah... indah sekali kata-kata seorang Mujahid Islam yang pernah membebaskan bumi Palestin suatu ketika dahulu.  Memang benar kata-katanya kerana seringkali kita meminta kepada Allah apa yang kita MAHUKAN tetapi Allah berikan apa yang kita PERLUKAN.  Perancangan Allah itu terlalu misteri untuk kita rungkaikan, tetapi ia adalah sebaik-baik pemberian daripada Allah. Justeru itu, marilah kita bersangka baik dengan Allah s.w.t dan cekal di jalan-Nya....


Kita jangan terlalu mengharap dan mengimpikan, 
kerana mengharap kekadang tidak pasti menjadi kenyataan.. 

Tetapi kita boleh bersabar dalam meletakkan harapan, 
kerana kesabaran itu mengajar kita erti kehidupan...

Jangan terlalu meletakkan harapan tinggi pada sesuatu yang belum pasti, 
kerana jika tidak diperolehi, pastinya kecewa sekali di dalam hati... 

Namun letakkanlah harapan itu atas tawakal pada Ilahi, 
semoga dengan tawakal itu menjadikan hati kita redha pada setiap apa yang terjadi...

InsyaAllah...(~.^) 

No comments:

Post a Comment

(tulisan gerak2)

snow



~Aktiviti Berjalan~



Selamat Datang ke Blog AQSA UniSZA. Kami ingin mengucapkan selamat menghadapai peperiksaan akhir semester, bittaufiq wannajah! شكرًا . :)