Friday, 18 May 2012

Nasihat Power daripada Ustaz ???


Mesti anda kenal kan ustaz yang feymes dan meletop kababom sekarang ni?....Jom kita baca apa nasihat beliau..(~_^)




Kalau anda x kenal inilah ustz Azhar Idrus
p/s : artikel ini dalam versi bahasa Terengganu...kalau anda tidak faham boleh lah hantarkan pertanyaan anda di ruang yang disediakan...


1 - Baca yassin dan niatkan supaya orang yg kite berkenan itu jatuh hati kat kite.. 
Cara ini dibolehkan 


2 - Orang yg paling pintar adalah orang-orang yg selalu mengingati mati..
Orang yg selalu bersedia utk mati, besedia bermakna selalu beribadah kepada Allah 


3 - Kite tak dapat lari dari ketentuan Allah..
Kalau sihat, lawannya sakit.. Senang lawan susah.. Semuanya berlawanan.. Bende ni sume ada sokmo dalam kehidupan kite..


4 - Datang ape yg baik, bersyukurr...
Datang pula bende yg buruk, Innalillah  kite sume milik Allah..
Sunnah melayu adalah sebut Innalillah ketika kematian..
Bukan ketika kematian jer sebut, Allah suruh kite sebut ketika ditimpa musibah.. Walaupun jari tertusuk duri.. Sebutlah Innalillah, kite milik Allah. 


5 - Masuk dan tengok sahaja orang bukan Islam menyembah berhala makhruh saja hukumnya..
Kalau kite ikot sekali menyembah maka menjadi kufur..
Tapi kite jgn beriktiqod yg agama mereka itu benar.. 


6 - Kalau kite mencuri barang orang, maka kite wajib bertaubat, wajib bagi balik barang yg dicuri, dan wajib bagitahu pada orang itu..
Tapi kalu memudaratkan kite seperti kalau kite gtahu akan jadi perbalahan antara kite dan dia maka tidak wajib gtao.. Tapi wajib juge bertaubat dan bagi balik barang yg dicuri..


7 - Dibolehkan solat duduk ketika sakit, dan tidak perlu qodo balik solat itu..
Solatlah walau mcm mane keadaan mu, sehingga akhir hanyatmu 


8 - Peluh tidak najis, sah solat mu walaupun berpeluh sehingga 4liter ketika solat..


9 - Dibolehkan ambil pasir dipantai, ambillah sebanyak mane yg kamu mahu, walaupun 3lori skali pun..
Tapi kalau memudaratkan orang ramai maka tidak boleh..


10 - Harus bagi isteri kalau nak bekerja.. Tetapi isteri yg solehah adalah tidak bekerja dan duduk dirumah sahaja melayani suami 


11 - Boleh tiup di makanan utk mengeratkan hubungan suami isteri.. Kerana Nabi pernah meniup pada ubun-ubun seorang budak,makanan dan tangan..
Tapi hendaklah kite membaca ayat2 Quran 


12 - Segala-galanya telah ditentukan Allah.. Anak mati, bini mati, dapat bini, dapat madu baru, mutor rosak, kete kene langgoorrr diorammmm... Sume tu adalah ketentuan Allah blake..
Yg baik ucap Alhamdulillah, yg buruk ucap Innalillah 


13 - Haram hukumnya kalau kite tidak berpuasa pada bulan puasa dan menjimak isteri kite.. Dan tidak dikenakan denda..
Tetapi kalau sengaja membatalkan puasa dgn menjimak isteri maka haram dan dikenakan denda.. puase 2 bulan berturut-turut.


14 - Suami wajib menanggung semua perbelanjaan isterinya..
Makan, tempat tinggal, pakaian.. Ini yg wajib..
Yg selebihnya ikot pandai mun la nk beli ker dob, alat mekap dan sebagainya...
Tapi kalau nk binim lawo beli lass etepp, lawoo utk munggg jerp, bukan lawoo utk orang ramai 


15 - Bile kite tolak hukum Hudud, adakah kite menolak hukum yg ulamak buat atau kita menolak hukum yg Allah buat?
Tolak hukum yg manusia reka sendiri tidak kafir lagi, kalau tolak hukum yg Allah cipta maka dgn serta merta menjadi kafir 
Berhati-hati lar dalam percakapan, dan dalam penyokongan muu 


16 - Kite dalam solat jerp bulis jawab Allah Maha Besau.. Bile duk luor, jkkk paling besauu..
Hmmmm, gtu r kite.. Jenis oram dop reti bersyukur..
Allah yg Beri Nikmat.. Bukan manusie yg Beri Nikmat.. Hmmmm..


17 - Kalau pencuri ingat pada mati, maka berkurang amalan mencurinya.. Kalau peminum arak mengingati mati maka berkurang die minum arak..
Kalau tok imam ingat pada mati, maka makin bertambah amalannya.. Kalau orang jahil mengingati mati maka die dop akan lagi mengokong orang zalim..
Tapi kalau ingt mati saje tanpa amal tidak berfaedah sama sekali.. Hmmm.. 


18 - Tanam ayoh, tanam macam hanjim mapus.. Tanam mok, tanam macam hanjing mapus..
Guane lagu tu??? Tanam ayoh, mok tapi dob g melawat kat kubur..
Memam r sedekoh Al Fatihah bulis kalau duk umoh, tapi mung mane suke kalau mung tue2 esop2.. Anok mun mai dumoh ker anok mung men ato msg jerp???
Nim lar jenis anop2 dayokkk blakeee !!!!


19 - Mase atas dunie rumoh besau2 pong dop gune jugop... Sbb esop2 bile mun mati tadop mnde larr..
Walaupun rumoh kecik tapi bahagie sudoh lar 
Besau2 tapi dob bahagie wt nape gop... Perbesaukanlah amal mu, bukan perbesaukan rumah mu 


20 - Diakhir zaman ini, orang jahil menyokong ulamak.. Orang berilmu menyokong orang zalim..


21 - Haram kalau kite sengaja pergi dengau oram mengumpat.. Same dose seperti orang mengumpat..
Kalau kite duduk dalam majlis mengumpat, tapi kite tidak mengumpat.. Tidak boleh juge..


22 - Petue utk bermimpi Rasulullah.. Bykkan berselawat keatas Nabi 


23 - Sunat membunuh cicak.. Tapi bukan semua cicak.. Tapi cicak yg suka mengotorkan tempat2 ibadah..
Kalau cicak2 dalam hutan tow dob sunat bunuh..


24 - Haram kite beriktoqod bahawa kalau kite simpan batu permata or ape2 sahaja akan dapat menyelamatkan kite dari bahaya..
Minat sahaja kerana kecantikan tape, kalau minat kerana kelebihannya tidak digalakkan.. Takot akidah kite terpesong..


25 - Boleh kite pergi mendengau kuliah2 agama walaupun kite tidak mandi wajib lagi..
Tapi haram kalau kite masok dalam masjid 


26 - Kebanyakan ulamak mengatakan haram orang lelaki memakai cincin suasa...


27 - Kata ulama fekah, serigala adalah anak branok hanjing..
Maka dob bulis pegang. Kalu pegang kne samak ..


28 - Harus kalau lelaki sesama lelaki bersalaman sambil mencium pipi..


29 - Boleh kite sombongkan diri pada orang yg suke mempersendakan ulamak..
Mencintai kerana Allah, membenci juga kerana Allah 


30 - Haram kite menceritakan hal perihal rumah tangga kite pada orang yg tidak berkenaan..
Contoh.. Menceritakan pada mertua or mak..
Takot menjadi aib, sbb mok nim bese suke ngumpat..
Kalau nk bercerita tentang masalah keluarga boleh, tetapi pada orang yg boleh menyelesaikan masalah kite jerp..
Suami isteri kene menjaga aib sesama sendiri.. Dgn anak sendiri pon tak boleh gtahu..


31 - Haram kalau kite makan dulu baru bgitahu tuannya..
Haram juga kalau kite cas henset kite kat masjid/surau melainkan kite yg membayau bill letrik at masjid itu..


32 - Kalau sesat dalam hutan dob bulis berkahwin dgn gtu jerp.. Asal sesat, kawin.Parop r lagu tuu, lao gtu ako pong nk sesat gop nan awep.
Yg dibolehkan adalah sesat yg memang tak akan jumpe jalan keluor.Kalau sesat tu, test r cari jalan keluor dulu walau mcm mane pun.
"Ako nikahkan dikau dgn diriku dgn mas kawin 3butir ubi kayu" bersaksikan 2ekor kere "


- perkongsian ini di copy, di edit dan di paste daripada sahabat AQSA, Fadhil Amran

2 comments:

  1. Menarik...InsyAllah,
    akan sampai jua artikel2 dari saya...Biiznillah...

    ReplyDelete

(tulisan gerak2)

snow



~Aktiviti Berjalan~



Selamat Datang ke Blog AQSA UniSZA. Kami ingin mengucapkan selamat menghadapai peperiksaan akhir semester, bittaufiq wannajah! شكرًا . :)